Google Website Translator Gadget

divendres, 30 de març de 2012

Nus robats
Stolen nudes


Apunt 8' en llapis sèpia (març 2012)
L'altre dia vaig veure a la tele el magnífic documental de TV3 "Balls robats".

Aquest reportatge dóna veu a diversos malalts mentals i explica com la intervenció psiquiàtrica en el país ha anat canviant des del franquisme.

Apunt 5'
Apunt 8'
Parlant sobre l'artista Enric, ingressat a la Unitat de Rehabilitació de l'Institut Pere Mata, diu la locutora: "Pintar, dibuixar, diu l'equip terapèutic, és el que més l'ajuda a concentrar-se en l'ara i aquí" (min. 42:44 )

apunt 8'
apunt 8'

Sense voler frivolitzar sobre el tema psiquiàtric, podríem dir que la nostra societat hiper-ocupada i sempre pendent d'alguna altra cosa projectada ens porta a no estar mai en el present. Una explicació de per què ens agrada dibuixar i pintar és precisament perquè ens retorna a l'ara i aquí.

apunt 5'
apunt 8'

Els apunts ràpids són una forma radical de concentració en l'ara i aquí.

apunt 5'

dissabte, 24 de març de 2012

Estacions de tren
Railway stations

Com que la Colla dels dimecres va anar a l'Estació de França l'últim dia i han anat penjant les seves obres (comença aquí i segueix per les entrades més recents), m'han fet venir ganes de mostrar uns treballs que tenia del mateix lloc. He pensat de juntar-ho amb altres estacions... Al final, contant les tintes, n'hi havia unes quantes i he fet una tria.

Estació de Cerdanyola, 2007
(Aquesta primera va ser 5è premi al concurs de pintura de Cerdanyola de novembre de 2007).

Les dues següents són les de l'Estació de França, de l'època que anàvem amb en Jaume Comas i companyia.
Estació de França, 2008
Topalls de l'Estació de França,  (vista exterior, 2008)
L'estació de Montcada-Ripollet l'he dibuixada un munt de vegades a tinta... però aquí hi ha una versió en aquarel·la, d'un angle diferent a una altra que vaig penjar (en l'enllaç també es veu l'exterior de l'estació de Montcada-Manresa)

Un altra sèrie amb un bon nombre de variacions ha estat la vella estació de Montmeló, que en l'actualitat està a l'espera de decidir-se què fan amb ella i que ara es troba per sota del nivell del cobriment del fals túnel --i comença a tenir un aspecte deplorable. Aquesta aquarel·la està feta d'abans de les obres, de quan aparentment no hi havia crisi encara i les obres ni havien començat.
Estació de Montmeló abans de les obres (2008)

Finalment, un treball sobre l'estació de Sabadell-Sud de 50x70 cm. També la vaig presentar a concurs, però sense èxit.
Sabadell-Sud (2007)

dissabte, 17 de març de 2012

Sol sobre el Vallés
Vallès in the sun

Repsol-YPF, planta de Montornés del Vallés

Una bifurcación de raíles entra en las instalaciones, tras las alambradas de espino; cámaras de seguridad, barracones, y unos enormes depósitos esféricos... A pesar de estos elementos inquietantes que evocan tantas películas, un sol brillante de primavera inunda la escena y el efecto dramático pierde buena parte de su sentido. -Quizás gane otras sugerencias, no sé. Al final sólo es la planta de la Repsol-YPF en Montornés del Vallés.

Dibujo de la acuarela
Pintando al lado de la vía (febrero 2012)

Situada en un extraño polígono industrial (Els Xops) en la confluencia entre Parets, Lliçà y Granollers, en medio de colinas onduladas, con algunos pequeños núcleos de fábricas, encuentras también esta granja de cerdos. Aunque uno vuelva a sus "silos industriales", la temática del árbol superviviente que señaló Ricardo Azkargorta en un comentario anterior, está de algún modo presente. De nuevo me parece que hay algo en sintonía con esa serie que él llama "Convivencias-supervivencias".

Granja de cerdos, Polígono Els Xops (marzo 2012)

A pesar que estemos en el campo, uno tiene la sensación que la naturaleza está en retirada, adelgazada, en minoría. También aquí, el sol de primavera viene a rescatar la escena del hundimiento...

Pintando la granja en los campos

dissabte, 10 de març de 2012

Perdent el color per moments...
Fading color by the minute...

Les figures perden el color per moments... Són les dues darreres de febrer i la primera de març.


Ayelén (febrer 2012)
Ayelén, detall
L'operació d'anar reduint la paleta, tot i que cada setmana canvio una mica la selecció de colors, acabarà en el bicrom, amb sèpia i tocs de carmí.

Herman (febrer 2012)

Finalment va arribar la sequera total: manca de colors... i d'aigua!
Va ser a la següent setmana -que vaig arribar una mica tard a l'estudi. Hi havia força gent. Vaig aconseguir un lloc una mica apretat. Vaig pensar que no tindria temps d'acabar una aquarel·la i, a més, seria enutjós desplegar la paleta i l'aigua... En el mateix paper Arches vaig decidir que faria un dibuix amb un llapis del 2B. L'efecte de granulat es deu a que no és un paper ideal per dibuix malgrat la insistència en degradar el grafit amb els dits...


Constanza, amb llapis 2B (març 2012)
(En breu, es recuperarà el color)

dijous, 1 de març de 2012

Camps de Sant Antoni
Sant Antoni countrysides

Els camps de St. Antoni de Vilamajor al voltant dels quals es troba la serradora són aquests. Aquest treball volia capturar el violent contrallum sobre els solcs de terrossos dels camps. La terra fosca ofereix un contrast amb el reflex de la llum sobre la humitat. Però aquest treball ha reposat els somni dels justos en una pila de papers des de fa més de dos anys fins que una nova idea l'ha vingut a completar. Us podeu imaginar el truc que l'ha rescatat de l'oblit?

Contrallum als camps de llaurança humits


Aquesta altra, per la mateixa zona, en canvi, és molt recent. Assegut al marge d'un camp, a pocs metres de la carretera, vaig intentar alguna cosa amb la línia de xiprers...

Xiprers a St. Antoni de Vilamajor
Pintant als camps de St. Antoni